Közép-európai babérokra tör a magyar Rendi, a takarítás Uberje



Pályakezdőként ki se látszottak a munkából - így alig volt idejük otthon takarítani. Rájöttek sokan küzdenek ezzel a problémával. Így takarításra szakosodott startup céget hoztak létre Helpy néven. Több száz ügyfelük van Budapesten, most vidéki terjeszkedésen és mobil alkalmazáson gondolkodnak.
"Ki se látszok a munkából, annyira elborítanak a feladatok... Kinek van ilyenkor ideje rendesen kitakarítani? Vagy bármi másra?" "Anyámék szerint már gáz a szobám, kellene ide valami segítség villámgyorsan rendet vágni..." "...Ja, és valakinek a házibulik hordalékait is el kellene végre takarítania - de kevés az idő és azt sem tudom, mikor leszek végre otthon...
Így működik a rendelés

A képlet megoldását nehezíti, hogy a takarításra hadrafoghatóak hetekkel előre be vannak táblázva a maguk bejáratott ügyfélkörének - miközben látatlanban beengedni valakit szintén kockázat. Viszont épp erre a kihívásra ad választ Csillik Timur takarító vállalkozása, a Helpy. A villámgyorsan takarítást kérőknek első lépésként meg kell adniuk a címüket online, majd a lehetséges időpontokat arra, mikorra kellene egy profi "partvis-angyal." Ezt követően a céges ügyfélszolgálat kiválasztja a legmegfelelőbb és rá is érő kollégát, amiről a megrendelőt e-mailen vagy mobilon értesítik. Akinek ezek után már csak a kiérkező profi szakembert kell megvárnia  - és kezdődhet is a takarítás. Amiből néha akadnak is érdekes megrendelései a fiatal startupnak.
Sok az Airbnb-s megrendelő
"Nemrég egy magánlakás egyetlen apró szobájára kaptunk megrendelést. Aztán a helyszínen kiderült: az ott lakó tinilány kért takarítást, mert unta már a szülei kritikáit a szobájában lévő rendetlenség miatt. Ám volt már, aki házibuli utáni romeltakarítást kért a csapattól. De az is gyakori, hogy Airbnb-s (ez a mépszerű közösségi szálláskiadó oldal – a szerk.) fiatalok keresnek meg azzal: az előző éjszakai szállóvendégek délelőtt 10-kor távoznak, de gyors takarítás kell, mert 15 órára már itt is a következő vendég. A megrendelők 80%-ban 25-45 év közötti nő, aki a család, a gyerekek, a munka és a kevés szabadidő miatt választ alkalmilag bennünket." A cég tehát sokféle helyszín takarításában gondolkodik. Egyetlen dolgot kivéve. Ipari mennyiségben lerakódott guanóra is kaptak már megrendelést-t. De azt nem vállalták.
Ismerősi körben fedezte fel a piaci igényt
"A vállalkozás igazából tavaly augusztusban indult: a környezetemben, barátaim, ismerőseim körében egyre többen küzdöttek a kihívással, hogy végeztek a tanulmányaikkal, kiléptek a munka világába... Ami minden percüket annyira kitölti, hogy nehezen tudják elvégezni a takarítást. A házhoz járó takarítókat meg nehéz volt elérni egy - egy hirtelen befutó munkára. Főleg úgy, hogy a megrendelők meg referencia nélkül nem bíztak volna meg egy ismeretlenben. Így jött az ötlet, hogy igencsak elkelnének a piacon online megrendelhető, a feladatot rövid határidőn belül vállaló profik "- mesél a kezdetekről az ügyvezető.

Csekkolják a rendszerükbe lévő takarítókat

Csillik Timur: A megrendelők 80%-ban 25-45 év közötti nő, aki a család, a gyerekek, a munka és a kevés szabadidő miatt választ alkalmilag bennünket.
A cég fiatal ügyvezetőjének és barátainak viszont tényleg sikerült alaposan kiaknázható piaci rést találnia: az augusztusban startolt takarító startuptól most már  havi 350-400 alkalommal is kérnek villámtakarítást az ügyfelek. Igaz, takarító cégek eddig is voltak: viszont a csapat erőssége, hogy nem heteket kell várni egy előre egyeztetett időpontra, mert közel 40 fős takarító csapat várja a megrendeléseket ugrásra készen. Akiket HR-es interjúztat és készít fel a munkákra, amelyeket a cég is nagyon komolyan vesz. "Szakmai tapasztalatot, valós, ellenőrizhető referenciákat és erkölcsi bizonyítványt kérünk a nálunk dolgozni akaró takarítóktól. Emellett minden elvégzett munka után megrendelői véleményt kérünk e-mailben vagy telefonon az ügyfelektől."
Tervezik a mobil applikációt
És mivel a megrendeléseik legalább fele okostelefonon fut be a céghez, már javában tervezik hozzá a mobilapplikációt. Akárcsak a cég terjeszkedését... Budapest meghódítása mellett most Szeged és Győr következik a sorban - akárcsak Lengyelország. Utóbbi majd szeptembertől.
A startupok témájához annyit még hozzáfűz: a csapatnak kell igazán jónak és felkészültnek lennie. Utóbbi nélkül még a legjobb ötletek is megrekednek legfeljebb a tervezgetés szintjén. Ötletes embereknek viszont tanácsos startup meet upokra eljárni. Ott, hasonló gondolkodású emberekkel találkozva könnyen szerveződhetnek új csapatok - és persze start upok is.

Akik a Helpy mögött állnak

A takarító startup alapító - ötletgazdája Csillik Timur (25) az Oxford Brookes egyetemen végzett gazdálkodás és menedzsment szakon. Emellett több mint 3 éves nemzetközi kereskedelmi tapasztalattal rendelkezik. A csapatban ő felelős az üzleti és stratégiai lépésekért illetve a különböző napi folyamatokat fogja össze.

A team másik „lelke”, Krcsma Patrícia (23) a Budapesti Gazdasági Főiskola kereskedelem és marketing szakán végzett. Feladata az ügyfélszerzés, -és megtartás: amelyben rengeteget segít neki, hogy már főiskolai hallgatóként aktívan kivette a részét a marketing-kar munkájából a social media felületek kezelésében is. Azért is látták meg a lehetőséget e területen, mert az iparágnak már most éves szinten 400 milliárd eurós forgalma van a 75 millió fős Közép-Kelet-Európában.
Az internetes takarítószolgálat alapítója egyszer már megbukott a vállalkozásával, amiből sokat tanult. A szemtelenül fiatal alapítóval, Csillik Timurral Varsóban futottunk össze, a Google lengyelországi főhadiszállásán.
Korábban a témában:
Az alig egyéves, magyar Rendi egy interneten rendelhető takarítószolgálat. Egy mobiltelefonos alkalmazás segítségével kötik össze a háztartásokat a megbízható és megfizethető takarítókkal. Nyugat-Európában már évek óta működik egy hasonló, német gyökerű cég. A Rendi az ő érvényes hazai recepciójuk, amely elsősorban a közép-európai piacon kíván sikeres lenni. Elsősorban nem az eredetiségük miatt mutatjuk be őket, hanem azért, mert szolgáltatásukkal piaci alapon veszik fel a versenyt a feketegazdasággal – úgy tűnik, sikerrel.
A takarítás bizalmi dolog. Az a célunk, hogy minden háztartás számára olyan takarítót küldjünk ki, aki tapasztalt és ellenőrzött módon képes rendbe tenni a lakást.
– mondta a 24.hu-nak Csillik Timur, a Rendi alapítója, akivel Varsóban futottunk össze véletlenül a Google Campus születésnapi rendezvényén, ahol ezzel párhuzamosan egy közép-európai startup-verseny is zajlott. A magyar startup színtér gazdagságára jellemző, hogy a 300 startup közül 9 jutott be a Google döntőjébe, amely közül kettő magyar volt (az eseményről bővebben egy másik cikkünkben számolunk be).
Fotó: Ember Zoltán

Bizalmi kérdés

A Rendi takarítói egyéni vállalkozók, akik a háztartások eszközeivel végzik a takarítást. A cég egyfajta munkaszervezőként hozza össze őket az ügyfelekkel. A takarítók számára ebben az az üzlet, hogy folyamatosan van munkájuk, így fajlagosan magasabb jövedelemre tehetnek szert, mintha egyedül dolgoznának. Az is fontos, hogy a Rendinél a takarítók lakhelyét és a takarítandó helyszíneket is figyelembe veszik, így a legközelebbi munkát ajánlják ki nekik. Nem veszítenek tehát órákat azzal, hogy odautaznak a helyszínre és vissza.
Mivel a takarítás egy bizalmi munka, nagyon szigorú kiválasztás előzi meg, hogy ki dolgozhat a cégnek. Az önéletrajz, egyórás felvételi beszélgetés, az erkölcsi bizonyítvány, illetve a teszt-takarítás garantálja, hogy csak a legalkalmasabb munkaerővel dolgozzanak. Jelenleg 120 takarítóval állnak kapcsolatban. A cégnek amúgy mindössze öt teljes állású alkalmazottja van Magyarországon, és kiszerveznek több feladatot, így például a fejlesztést és a grafikát is.

Takarítás extrákkal

A Rendi árazása négyzetméterenként, csomagonként változik, és mindenki az igényeinek megfelelő csomagot állíthatja össze. Olyan extrákkal, mint például a nagytakarítás, ablaktisztítás vagy a sütő belsejének kitakarítása, mondta Timur.
Az alapszolgáltatás egy hetven négyzetméteres lakásra vetítve bruttó 7000 forintba kerül.
A 24.hu tapasztalatai szerint ez nagyjából a 27 százalékos áfával drágább, mint a „feketepiac” árazása (ami 5000 forint), legalábbis Budapesten. Cserébe viszont könnyen és gyorsan igénybe vehető, ráadásul minden ellenőrzött módon zajlik, lehet értékelni a munkát és a takarítók számlát is adnak. Tulajdonképpen így kellene működnie az egész országnak is.
Ha például a takarítók eltörnek valamit, azt kifizetik, vagy ha váratlanul megbetegszenek, akkor a cég szervez helyettük egy másikat. Az ügyfelek telefonon is el tudják érni a Rendit, ez Magyarországon elég fontos. Emellett bármikor meg tudják változtatni rendelési specifikációjukat az online profiljukban másodpercek alatt.

15 százalékos jutalék

A bevételekre vonatkozó kérdésünkre Timur azt válaszolta, hogy a takarítóknál a megrendelési összeg 85 százaléka marad, a fennmaradó 15 százalék a Rendié. Az induláskor 20 megrendelésük volt, jelenleg havi 1000 megrendelést teljesítenek Magyarországon. Jelenleg Budapesten, Szegeden, Győrben és Debrecenben elérhetőek.
Mint megtudtuk, a Rendi megrendeléseinek többsége Budapestre koncentrálódik. Ez nem is csoda, hiszen az ország GDP-jének negyven százalékát a fővárosban termelik meg, illetve a budapestiek pörgősebb életformája, időbeosztása is jobban “passzol” a cég profijához.
Így mondhatjuk azt, hogy az átlagnál kissé jobban szituált, kétkeresős, elfoglalt családok a fő ügyfélkörük, de sok, 30-45 éves egyedülálló hölgy is szívesen rendel tőlük. Timur ezt úgy fogalmazta meg, hogy a KSH jövedelmi adatai alapján a célcsoportjuk az ország felső 10 százalékába tartozik (ez nem azonos a “felső tízezerrel”, hanem sokkal szélesebb kategória, nagyjából 200 ezer embert fed le – a szerző).

Varsóban terjeszkednek

A Rendi 2015 augusztusában indította el szolgáltatását Magyarországon. A csapat a Drukka nevű startup-inkubátorból indult, ők segítettek nekik a kezdeti nehézségek áthidalásában. Infrastruktúrát, pénzt, szakmai támogatást sem sajnáltak a csapattól, az alapítók feladata pedig csak annyi volt, hogy az üzleti tervben meghatározott időn belül szerezzenek tőkebefektetést, hogy önálló útra indulhassanak. Ez maradéktalanul sikerült is, és bár eredetileg Helpy-ként indultak, idén augusztusban egy  közvélemény-kutatás után a Rendi névre váltottak, így a magyar cég mögött már magyarnak is hangzó brand áll.
A Rendi két hónapja lépett be a lengyel piacra. A nemzetközi terjeszkedésre 170 ezer eurót kaptak egy befektetőn keresztül az európai uniós Jeremie-alapból. Mint Timur elmondta, azért választották Lengyelországot, mert mint fentebb említettük, Nyugat-Európában van már egy versenytársuk, illetve a negyvenmilliós lengyel piac még „szűz terület”. Terveik szerint Románia lesz a következő piac, ahova belépnének, majd a cseh, a szlovák és a szlovén következik. Arányaiban egyébként már most több megrendelésük érkezik Lengyelországból, mint anno egy éve Magyarországról. Talán ez is jól jelzi, hogy érdemes volt megcélozniuk a lengyel piacot.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések