Miért nincsenek álláshirdetések?

Miért nincsenek álláshirdetések?


Előre szólok, hogy hosszú poszt lesz. Szóval akkor olvasd el,
  • ha van időd. és
  • érdekel a téma ( álláshirdetések)

Miért írom ezt?

  • Kíváncsi vagyok, hogy mit gondoltok arról, hogy az álláshirdetés egy marketinges feladat igazából.
  • Mi él egy vállalkozó fejében a munkaerőkeresésről?
  • Eszébe jut e bárkinek, hogy egy jó álláshirdetés elkészítése elsősorban nem Hr-es feladat, hanem marketinges?
  • Mivel néha egyszerűen csak besokallok, hogy mennyire nincs meg a fejekben, hogy az álláshirdetés egy reklámeszköz, és nem egyenlő a munkaköri leírással.

Szóval nagyon örülnék, ha megírnátok, hogy mit gondoltok. Akkor hajrá..

Miért nincsenek álláshirdetések?

Több mint kiábrándító, hogy mennyire nem értik még mindig sokan, hogy a világ megváltozott, és ezzel együtt a munka, az álláskeresők is megváltoztak.  Vegyünk egy átlagos álláshirdetést. Azaz már itt kezdjük el a pontosítást,mert bizony álláshirdetést olyan ritkán látni az állásportálokon, mint a fehér hollót. Helyette kiteszik azt a sok munkaköri leírást. Mert itt jön az első probléma, hogy álláshirdetések helyett munkaköri leírásokat tesznek ki a cégek, Hr-esek, pedig  azoknak aztán semmi közük a hirdetésekhez. Még a szóban is benne van, hogy hirdetés. Neked eszedbe jutna, hogy úgy add el a kocsidat, hogy kiteszed a műszaki vizsgád leírását? Mert kábé ez ilyen.
De menjünk végig sorban
Alapvető problémák

A munkavállaló megváltozott

Az a munkavállaló akit régen ismertünk meghalt. Helyette már egy megváltozott munkavállalói típus él. Régebben küzdöttünk a munkáért, sőt a régi rendszer hagyatékaként ( közveszélyes munkakerülő) dolgozni akartunk, és a munkáltatóra úgy néztek, mint ahogy te néztél gyerekkorodban az apádra. Tekintélyként. Örültek ha kaptak munkát, és kerestek is. Nem válogattak, hanem jelentkeztek. Nem kellett eladni neki a munkát, mert marketing nélkül is megvették. Kényelmes helyzet volt.
A mai munkavállaló már nem ilyen. Ő nem dolgozni akar, hanem jó munkahelyet keres.
Ő nem úgy nézmunkáltatóra, mint tekintélyre, hanem mint egy értékesítőre, aki belőle él. Élményt keres, és válogat. Tudja, hogy fontos értéket képvisel, hiányos árucikk, ezért alkudozik, és él ( vagy visszaél) a helyzetével.
A mai munkaerőpiac jobban hasonlít egy bevásárlóközpontra, ahol mindenki próbálja eladni a hiányzó pozícióit kirakat, pult fények és feliratok nélkül. Helyette inkább azt mutogatják, hogy mit kell csinálni ahhoz, hogy ne dőljön össze a boltjuk.( munkaköri leírás).
Hasznos és jó. hogy munkavállalóként rájöttünk a saját értékünkre. Jobban képesek vagyunk kiállni a jogainkért, élhetőbb fizetést kérhetünk, és tudatosabban választhatjuk meg, hogy hol és mit dolgozzunk, tisztába került a saját értékével. Kínálati piacból keresleti piac lett.
Röviden, a munkavállalók megváltoztak, és rájöttek, hogy értékesek. A rendszerváltás utáni magyarországon a siker okozta eufória és a korlátlan lehetőségek illúziója miatt ( amit mind a vad kapitalizmusba való belépés és a szovjet rendszer eltűnése miatti öröm okozott) mindenki dolgozni és vállalkozni akart. Ehhez jött egy gyorsan pörgő gazdasági fellendülés, rengeteg kiaknázatlan üzleti lehetőség és persze a híres neves privatizáció. A munkavállalói morál, az új lehetőségek és növekvő lehetőségek egy olyan munkaerőpiacot hoztak létre, ahol mindenki dolgozni akart, de senki nem tudta, hogy mennyit ér valójában a munkája. És mielőtt még ezen elgondolkozhattunk volna, észbe kellett kapnunk, hogy több a munkavállaló, mint a munkahely, illetve kevesebb a jó munkahely,mint ahányan jelentkeznek rá. Azaz verseny indult a jó munkahelyekért. A munkavállalók futni kezdtek a munkák iránt, a munkáltatók pedig dőzsöltek a jelentkezőkben, és szépen lassan elkényelmesedtek. Először csak a kiválasztásra, és hirdetésekre jutó idő kezdett el csökkeni, majd szépen lassan a munkavállalók - vagy mostani nevükön humánerőforrás - megbecsülése is, azzal a jelszóval, hogy mindenki pótolható, úgyis jön és van másik 100 jelentkező stb.
Na ez az ami már nincs így.  Ez megszűnt. Egész pontosan felcserélődött a helyzet. Több a munka, minta munkavállaló. Bár igazából ez sem igaz, mert mélyen hiszek, és tapasztalom, hogy bőven van még munkaerő az országban, csak egyszerűen annyira érdektelenek a hirdetések, hogy vagy el sem megy, vagy észre sem veszi a hirdetést. Meg kell végre érteni, hogy ahhoz, hogy elérd a munkaválllaót, fel kell kelteni a figyelmét. Ahhoz, hogy felkeltsd a figyelmét kiemelkedően érdekesnek kell lenned. Ahhoz, hogy kiemelkedően érdekes legyél, tudnod kell mi érdekli, mi jár a tökéletes jelentkeződ fejében. Ahhoz, hogy tudd, mi jár a fejében , ismerned kell a gondolkodását, érzelmeit, és tudnod kell, hogy írj le ezeket, a jelentkeződ nyelvén. Mert ettől lesz érdekes és ettől fog működni a hirdetésed.
Itt az ideje, hogy megváltozzon a gondolkodásmódod a munkavállalókról is. Íme néhány tipp.
Változtasd meg a gondolkodásmódod a munkavállalókról. Válj jó szülővé, és hagyd abba a katonásdit és a zsarnokosdit. A munkavállaló arra vágyik, hogy valaki levegye a válláról a "honnan lesz bevételem, egyedül érzem magam, érvényesülni akarok" stb kérdések megoldását a válláról. Mutass segítő szándékot, de ne engedd át az irányítást neki. Szülők előnyben. Jár a csoki ha nem eszi meg az ebédet?
Becsüld meg őket, adj nekik korrekt, de szilárd határokat. A munkavállalók nem rosszak, nem hülyék, csak határozatlanok, és sokszor száz helyről befolyásoltak, tele félelmekkel. Általában ilyen állapotban érkeznek meg hozzád. Lásd meg bennük az embert, fogalmazz világosan, és jelöld ki a határokat.
Hogyan kezdj neki? Határozd meg a Job personádat. Ne lőj mindenkire. Határozd meg az ideális munkavállalód személyiségét, ne csak az elvárt képességeket. Ez gyakran nehéz, mert el kell képzelned, bele kell gondolnotok, hogy ki illik igazán hozzátok.
Készíts profi álláshirdetési szöveget, ami eladni akarja a pozíciódat nem pedig bemutatja. Senki sem vesz munkaköri leírásokat, se cukiságokat. Az emberek nyugodt életet, kiegyensúlyozott és biztos munkahelyet, jó csapatot, szép környezetet vesznek. Erről kell szólnia a hirdetésednek.
Beszélj a célcsoportod nyelvén. Olvastál már orvosi jelentést. Mennyit értettél belőle, Akarod, hogy ugyanezt érezzék a jelentkezőid is amikor az álláshirdetéseidet olvassák? Fogalmazz az ő nyelvükön, az ő kifejezéseikkel. Ne attól lesz komoly a hirdetésed, hogy telepakolod szakszavakkal.
És ne kliséket keress, hanem konkrét személyeket. Felejtsd a 2 éve megírt álláshirdetést. Az a 2 évvel ezelőtti piacnak szólt. Neked a"most-ban" van szükséged jelentkezőkre. Fogalmazz konkrét személyeknek, kerüld a félreérthető szavakat ( kitűnő fizetés, jó csapat stb.), használj képeket, legyél bátor. Megéri.

Az álláshirdetés az új CV

Régen azt tanították, a munkakeresőknek, hogy az önéletrajznak kb. 3 másodperce van, meggyőzze a Hr-es kollégát, hogy vegye ki a többi 100 cv közül, és olvassa el, vagy legalább tegye félre, a kuka helyett. 3 másodperc akkor elég ha
  • olyat írsz ami releváns a keresőnek
  • úgy írod, hogy észrevegye
Az álláshirdetésednek ugyanez a szerepe. 3 másodperced van, hogy amikor az álláskereső lapozgatja az online hirdetéseket, felkeltsd a figyelmét és megnyissa a hirdetésedet (vagy legalább új lapot nyisson neki a böngészőben)
A sikeres álláshirdetés első lépése tehát az, hogy
  • kitűnj a tömegből, csak 3 másodpercre, és felkeltsd az érdeklődését.
  • A második lépés, hogy fenntartsd az érdeklődését.
  • Majd lekösd az érdeklődését.
  • Majd vágyat ébressz .
  • Majd szólítsd fel cselekvésre.
  • És biztosítsd neki a biztonságos és hatékony álláskeresési folyamatot.

Címzés nélküli hirdetések egy reklámpiacon

Te megvennél egy új iphone-t ha nem lenne címe a hirdetésnek? Valószínűleg nem. De nem azért mert rossz a szöveg, hanem azért mert nem tudnál róla. Az ajtóra is ki van írva a nevünk. Miért gondoljuk, hogy az álláshirdetések eltérnek, és elég ha kiírjuk a pozíció nevét. Olyan mintha úgy hirdetnénk autókat, hogy
  • eladó gyors autó
  • eladó kényelmes autó
  • eladó biztonságos autó
Oké, ott a lényeg, de még nincs. És valójában nem gyors autót veszünk, hanem elsőbbséget és szabadságot. Nem biztonságos autót veszünk, hanem nyugalmat és védelmet. Nem kényelmes autót veszünk, hanem luxust és életérzést.
5 tipikus álláshirdetési hiba
Összeszedtem néháníy tipikus hibát amelyeket nagyon gyakran látok.
  • Munkaköri leírás - a sokat emlegetett munkaköri leírás. Asztalos kell, fát kell faragni. A munkaköri leírás nem hirdetés. A kutyát nem érdekli,nem ezért megy hozzád dolgozni. Nem fát akar faragni, hanem alkotni, biztonságban tudni a családját, és kevesebb problémát. Na ezt kell jól megfogalmazni.
  • Jópofa vagy cuki akar lenni - Oké, értékelendő a szándék, hogy újtson valamit, de sajnos a cukiság nem teszi vonzóbbá az állást, csak nagyon specifikus állásoknál ( Hello Kitty nyári hosztesz és eladóbábú állás). Attól, hogy valami cuki, maximum mosolygunk, de nem növeli a bizalmunkat, vagy az érdeklődésünket.
  • Ígérget ( fűt, fát) - Nálunk biztosan megtalálod a helyedet. Tőlünk még senki nem ment el rossz szájízzel. Ez már messziről bűzlik. Nem azért mert nem igaz, hanem mert nem tudjuk. Vagy aki tudja az a jövőbe lát. És tudatalatt ezt azonnal kódolja az agyunk. Lehet, hogy szeretnénk elhinni, de legbelül tudjuk, hogy nem igaz. Bizonytalanságot okoz az olvasóban, s felmerül a kérdés, hogy aki ezt írta, az miért írta ezt? Kétségbeesésében vagy tudatlanságában?
  • Unalmas - Igen, sajnos a nagyon sok hirdetés unalmas. Aza nem érdekes, nem figyelemfelkeltő. Az unalom legjobb ellenfegyvere a fontos és hasznos információ. Olyan mi vagy konkrétan érinti az aktuális problémáját vagy olyan amit szívesen megosztanak, mert jó fényben tünteti fel őket.
  • Nincs címe csak leírása - A fent tárgyalt hiba. Cím nélküli hirdetés = sablon, a vak szerencsére bíztad, hogy észreveszik vagy nem a hirdetésed.

igazából Ez a célja az álláshirdetésnek

  • Nem egyenlő a munkaköri leírással - Az álláshirdetés nem egyenlő a munkaköri leírással. Az álláshirdetés egy direkt értékesítési szöveg, aminek az a célja, hogy azonnali cselekvést váltson ki az olvasójából.
  • Egy reklámszöveg - A jó álláshirdetés a reklámszövegírás szabályainak megfelelően készül, a címétől kezdve a felépítésén keresztül, a tartalmát és üzenetét is beleértve.
  • Motiválnia kell - Az álláshirdetésnek nem az az elsődleges célja, hogy informáljon, hanem az, hogy motiváljon.
  • Vágyat kell ébresztenie - A motiválás alapj,a ha vágyat ébresztenünk valami iránt aminek szükségét érzik a jelentkezőnk. Szabadság, pénz? Nyugalom? biztonság? Csapat? Kreativitás? Megbecsülés? Szeretet? Tudnod kell mire vágyik az ideális jelentkeződ, mert akkor fogod tudni motiválni.
  • Kíváncsivá kell tennie - A kíváncsiság erős ösztönző. A gyerekeket a kíváncsiság hajtja a világ felfedezésére. Ha nem lennének kíváncsiak, sosem ismernék meg a világot.
  • Pszichológiai profilt kell tartalmaznia - Az álláshirdetésnek nem célja, hogy mindenkihez szóljon. Sokkal inkább szóljon ahhoz, aki a te Job personád, a te ideális munkavállalód személyiségével és képességeivel jelentkezik. Aki mindenkire lő az igazából senkire sem lő.

Az én felfogásom a jó álláshirdetésről

Definíció:
Az álláshirdetés célja hogy a hirdetésünk megtalálja és megszólítsa a célközönségünket (job persona), vágyat keltsen benne, hogy birtokolni akarja az állást, és azonnali cselekvésre szólítsa fel őt. (Call to action)
Az álláshirdetés egy professzionálisan megírt, direkt értékesítési reklámszöveg.

Gyilkosan hatékony álláshirdetésed 10 parancsolata

  • Válassz egy gyilkosan jó címet - A legfontosabb, hogy észrevegyen, felfigyeljen rád. Keressük raktárosunkat a jövő gyárába (valós hirdetés 2 hét alatt 56 potenciális raktáros jelentkezett, le kellett állítani a hirdetést)
  • Egy jó erős érzelmi töltetű bevezetőNe informálni akard a jelentkeződet, azt megteszi a google. Nyűgözd le, hass rá, egy erős érzelmileg túlfűtött bevezetővel. Gyere hozzánk dolgozni, és meg fog változni az életed
  • Meséld el a céged történetét - Mesélj magatokról, ne tényeket közölj. 1991-ben alakult meg a KFt a 3 tulajdonos közös megegyezésével. Azóta magas minőségi alapon szolgáljuk ki minden ügyfelünket - Ne így, mert ez a kutyát sem érdekli, viszont elalszanak tőle. Inkább így. 1991-ben úgy döntöttünk, hogy új életet kezdünk, és valami olyat csinálunk amit addig még senki. Így alapítottuk meg 32 jóbarátommal a ....". Ezt szívesen tovább olvasom, mert történetet mesél. A történetnek pedig várja az agyunk a végét. Szinte letehetetlen.
  • Tényleg add el a pozíciót - Az álláshirdetés terméke az állás. Tekint rá úgy ,mintha rádiót árulnál Mit emelnél ki belőle ,amitől jobb, más, mint a többiek, amitől egyedi? Ne információt ossz meg, hanem előnyöket árulj és azokat közöld meggyőző és érdekes módon.
  • Nyomd meg a helyszínt - szedd össze és mutasd be, hogy milyen a helyszín. Van ott bolt? Jó a közlekedés, Vagy inkább csendes inkább a béke szigete? Vagy egész nap süt a nap? Jó a hamburgeres mellette? Hogyan mutatnád be egy turistának a helyszínt?
  • Ismételd el, hogy miért érdemes jelentkezni az állásra - Tudod miért az ismétlés a tudás anyja? Mert amit ismételsz arra jobban és tovább emlékszel. Ismételd el, hogy miért jó jelentkezni hozzátok, hogy biztosan rögzüljön az információ. Ne bízd a véletlenre.
  • Írd le pontosan, hogy mi fog történni ha jelentkezik - Óriási előnyhöz jutsz, ha leírod mire számíthat. Senki sem szereti a bizonytalan helyzeteket, pláne ha munkáról van szó. Írd le mi fog történni, mert ezzel növeled a keresők biztonságérzetét. Biztonságban pedig könnyebben döntünk.
  • Olvastasd el mással is, és kérj visszajelzést. - Kérj visszajelzést. Másnak is tetszik? Érthető? Könnyű olvasni? Kíváncsivá tesz?
  • Fejleszd az email-es válaszadási folyamatot. – Nagyon hangulatromboló egy klassz hirdetés után azzal találkozni, hogy senki nem válaszol, vagy 1 hónap múlva .Olyan, mintha rendelnél egy Iphone-t és egy hónap múlva kapnád meg egy szakadt nejlonban. A kommunikációd egyben azt is közvetíti, hogy mennyire törődsz az emberekkel, a munkavállalóiddal. Azt akarod, hogy azt lássák, hogy nem törődsz velük?

A lényeg, hogy  olyan üzenetet küldj, ami érdekes, motiváló és kedvet ébreszt.

Na röviden ) ennyi. Ha van bármilyen véleményed, kritikád örömmel veszem. Bár én már biztos hálás vagyok neked, mert eljutottál idáig. Forrás https://www.facebook.com/daniel.m.foldi

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések