A
mai felgyorsult világban egyre többen vannak azok, akiknek az év végi
ünnepek egy véget nem érő versenyfutással érnek fel. Nekik sem kell
kétségbe esni, szerencsére az internet korában szinte minden elérhető az
íróasztal mellől, így végül a kevés szabadidőnket ünnepléssel,
pihenéssel tölthetjük. A világháló tele van jobbnál jobb karácsonyi
ajánlatokkal. A weboldalakon, blogokon, cikkekben rengeteg ötletet
kaphatunk az ajándékozásra, dekorációra. A kiválasztott ajándékokat az
árösszehasonlító oldalak segítségével a legalacsonyabb áron
vásárolhatjuk meg és hasznos visszajelzéseket olvashatunk az egyes
termékek mellett a kereskedők megbízhatóságáról, pontosságáról is.
Fontos
megemlíteni azonban, hogy nem mindig az olcsóbb ajánlat a jobb, az áron
kívül más szempontokra is érdemes odafigyelni. Karácsonykor a termékek
kiszállításának az ideje a normális többszöröse is lehet. Mindenképpen
érdemes az ajándékokat korábban megrendelni, hogy biztosan
megérkezzenek. Megrendeléskor nézzük meg, hogy a kiválasztott termék
raktáron van-e, ha nincs, érdeklődjünk, hogy mikorra várható. Fontos
még, hogy mekkora a házhozszállítás költsége, honnan érkezik a
megrendelt áru. Tájékozódjunk a termékre nyújtott garanciáról is, milyen
körülmények közt lehet javíttatni, cserélni hiba esetén. Célszerű olyan
szállítási címet megadni, ahol sokat tartózkodunk, amennyiben a
munkáltató lehetővé teszi, jó választás lehet a munkahely címének
megadása, hiszen legtöbben itt tartózkodunk abban az időben, amikor a
kiszállító cégek az árut terítik.
A
világháló számtalan lehetőséget kínál a karácsonyi készülődéshez,
vásárláson kívül is. Az ajándékok csomagolásához, a karácsonyi menüsor
összeállításához, elkészítéséhez, terítéshez, a karácsonyi hangulat
megteremtéséhez szintén remek segítséget kaphatunk.
Haszontalan,
de nagyon vicces effekt lehet a karácsonyi-szilveszteri visszaszámláló,
a virtuális adventi naptár, a „képeslap” küldő szolgáltatásokat nem is
említve. Az internet a családokat is közelebb hozza egymáshoz, még a
távolélő családtagokkal is felvehetjük a kapcsolatot chat, vagy akár
video telefonhívás segítségével.
A
levelezőlapok küldésének szép szokása is megváltozott manapság, a
legtöbben e-mailt küldenek karácsonyi üdvözletként. Nem annyira
maradandó mint a képeslap, de legalább az erdőket megóvjuk a kiirtástól,
plusz szinte kimeríthetetlen kínálatot kapunk az animált, zenés
képeslapokból, személyes, kedves üzenetekből.
Ha
megvannak az ajándékok, a lakás feldíszítve, az ünnepi vacsora a
sütőben várja a vendégeket, még valamit tehetünk az ünnepi hangulat
eléréséért az internet segítségével. A netrádiók szezonális csatornákat
indítanak ebben az időszakban, kimeríthetetlen választékban kínálnak
változatos zenei aláfestést a vacsorához, ajándékbontogatáshoz.
A
televízió-függők sem maradnak le semmiről, ha a szeretteikkel töltik a
fő műsoridőt. A tévécsatornák weboldalain visszanézhetőek a karácsonyi
műsorok és az online tékákban a filmkínálat kimeríthetetlen szórakozást
kínál a karácsony szerelmeseinek
Az ünnepek közeledtével, illetve az
egyes üzletek webshop-ja által kínált akcióknak köszönhetően egyre
inkább emelkedik azoknak a vásárlásoknak a száma, ahol az eladó cég és a
vevő nincs egyszerre, fizikailag jelen, hanem egymás távollétében
állapodnak meg a feltételekben.
Ez közel sem azonos azzal, amikor az ember bemegy egy üzletbe és
megnézi, megtapogatja, felpróbálja, vagy épp megszagolja az általa
kiszemelt terméket. Épp ezért speciális szabályok vonatkoznak a
távollevők között létrejövő szerződésekre.
Azok a fogyasztói szerződések tekinthetjük ilyen, ún. távollévők
között létrejött megállapodásoknak, melyeket a termék vagy szolgáltatás
nyújtására szervezett távértékesítési rendszer keretében a felek
egyidejű fizikai jelenléte nélkül úgy kötnek meg, hogy kizárólag
távollévők közötti kommunikációt lehetővé tévő eszközt alkalmaznak.
Ilyen eszköz lehet egy nyomtatvány, szabványlevél, a hirdetéshez csatolt
megrendelőlap, egy katalógus, telefonhívás vagy akár az internetes
hozzáférést biztosító eszköz is.
Tudnunk kell azonban, mint mindenhol, itt is vannak kivételek. Ezeket
maga a jogszabály rögzíti. Nem alkalmazhatóak emiatt ezek a speciális
előírások valamennyi olyan megállapodásra, mely a fenti körbe tartozik,
így többek között az élelmiszer és egyéb mindennapi fogyasztásra szánt
termékeknek a fogyasztó lakóhelyére, munkahelyére történő gyakori és
rendszeres szállítására sem.
A legtöbb távollévők között kötött szerződés esetében azonban
különösen hangsúlyos a megállapodást megelőző tájékoztatás. Ennek mindig
világosnak, közérthetőnek kell lennie és ki kell terjednie többek
között
- az adott termék vagy szolgáltatás lényeges tulajdonságaira,
- a vállalkozás fontosabb adataira,
- a termékért vagy szolgáltatásért járó ellenszolgáltatás adóval megnövelt teljes összegére,
- arra, hogy a termék visszaküldésének költségét a fogyasztónak kell viselnie (hacsak azt a vállalkozás át nem vállalja),
- az értékesítés utáni ügyfélszolgálati és egyéb szolgáltatok, valamint a jótállás fennállására és annak feltételeire,
- a fogyasztót megillető felmondási és elállási jogra, illetve annak korlátaira,
- a fogyasztó kötelezettségeinek szerződés szerinti legrövidebb időtartalmára,
- a békéltető testülethez fordulás lehetőségére, az illetékes testület nevére és címére is.
Jó, ha tudjuk, hogy ha a vállalkozás nem tesz eleget valamennyi
járulékos költségre vagy épp a visszaküldéssel járó költség viselésére
vonatkozó tájékoztatási kötelezettségének, a fogyasztó nem köteles
megfizetni ezeket a kiadásokat.
Figyeljünk továbbá arra is, hogy a jogszabályban rögzítettektől a
fogyasztó javára el lehet térni, mely lehetőséggel sok szolgáltató,
eladó él is. Épp ezért mindig tanácsos tájékozódni az adott bolt által
alkalmazott egyedi feltételekről is.
Elállás
A távollévők között kötött szerződések esetében a fentiek mellett
talán az egyik legfontosabb kérdés, hogy a fogyasztót mikor is illeti
meg az elállás vagy a felmondás joga. Erre következő írásunkban térünk
ki részletesen.
Legfontosabb talán azt rögzíteni, hogy a távollévők között létrejött
szerződések esetén a fogyasztót meghatározott időn belül indoklási
kötelezettség nélküli elállási, felmondási jog illeti meg. Ezt a jogát a
fogyasztó
- termék adásvételére irányuló szerződés esetén a termék (több termék
esetén az utoljára szolgáltatott termék, több tételből / darabból álló
termék esetén az utoljára szolgáltatott tétel / darab) átvételének
napjától;
- szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés esetében a szerződés
megkötésének napjától számított 14 napon belül gyakorolhatja. A
fogyasztó elállási jogát természetesen a szerződés megkötésének napja és
a termék átvételének napja között is gyakorolhatja.
A fogyasztót megillető elállási és felmondási jogról a vállalkozásnak
minden esetben tájékoztatnia kell a fogyasztót. Abban az esetben, ha ez
elmarad, az elállási határidő 12 hónappal meghosszabbodik.
A fogyasztó elállási vagy felmondási jogát egy erre vonatkozó
egyértelmű nyilatkozat útján gyakorolhatja, melyet tanácsos bizonyítható
módon megtenni. A fogyasztó elállásáról (felmondásáról) való
tudomásszerzést követően a vállalkozásnak haladéktalanul, de legkésőbb
14 napon belül vissza kell térítenie a fogyasztó által megfizetett
összeget. Termék adásvételére irányuló szerződés esetén a vállalkozás
mindaddig visszatarthatja ezt, amíg a fogyasztó a terméket vissza nem
szolgáltatja számára, vagy kétséget kizáróan nem igazolja, hogy azt már
visszaküldte. Akkor nem illeti csak meg a vállalkozást a visszatartás
joga, ha vállalta, hogy a terméket maga fuvarozza vissza.
Abban az esetben ugyanis, ha a fogyasztó eláll a szerződéstől,
köteles a terméket haladéktalanul, de legkésőbb 14 napon belül a
vállalkozás számára átadni vagy visszaküldeni. Az ezzel járó költségek
főszabály szerint a vevőt terhelik.
A fogyasztó elállás / felmondás esetén alapvetően felel a termék
jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges
használatot meghaladó használatból eredő értékcsökkenésért.
Jó, ha tudjuk, hogy az elállás, felmondás joga nem minden esetben
illeti meg a fogyasztót. A vevő többek között nem gyakorolhatja ezen
jogait
- szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés esetében a szolgáltatás egészének teljesítését követően;
- olyan termék esetében, amelyet a fogyasztó utasítása alapján vagy
kifejezett kérésére állítottak elő, vagy amelyet egyértelműen a
fogyasztó személyére szabtak;
- romlandó termék tekintetében;
- olyan zárt csomagolású termék tekintetében, amely egészségvédelmi
vagy higiéniai okokból az átadást követő felbontása után nem küldhető
vissza;
- akkor, ha a vállalkozás a fogyasztó kifejezett kérésére keresi fel a
fogyasztót sürgős javítási vagy karbantartási munkálatok elvégzése
céljából;
- lezárt csomagolású hang-, illetve képfelvétel, valamint számítógépes
szoftver példányának adásvétele tekintetében, ha a fogyasztó a
csomagolást felbontotta.
Abban az esetben, ha a felek között létrejött szerződéshez járulékos
szerződés is kapcsolódik, a fogyasztó elállási / felmondási jogának
gyakorlása a járulékos szerződést is felbontja vagy megszünteti.
Forrás:
D.A.S