A telefonos állásinterjúról
Egyre
nagyobb térhódításnak örvend már Magyarországon is – a kiválasztás
egyik lépcsőfokaként is számon tartott – telefonos interjú.
Sok
előnye van mind pályázói, mind munkaadói oldalról, néhány álláskereső
mégis ódzkodik tőle, vagy egyszerűen nem találkozott még ilyen
helyzettel és meglepődik. Nézzük hát, milyen esetekben kerül sor rá,
illetve egyáltalán miért veti be egyre több cég ezt a kiválasztási
formát?
Mikor alkalmazzák?
Számtalan
oka van annak, ha egy cég a telefonos interjúztatás mellett dönt, van
azonban néhány tipikus eset: az egyik, amikor egyfajta szűrőként
használják az előzetes telefonos egyeztetést, annak érdekében, hogy
felesleges személyes interjúkra kerüljön sor. Ezek általában rövid,
néhány perces beszélgetések szoktak lenni, jellemzően a bérigény iránti
érdeklődésre, a nyelvtudás szintjének ellenőrzésére vagy egyéb gyors
adategyeztetésre szolgálnak (pl. elhúzódó keresések esetén az
álláskeresés aktualitását firtatják).
De az is előfordulhat, hogy a szóbeli kommunikációs készségünket próbálja ily módon felmérni a munkaadó. A másik helyzet, amikor az interjúztatást telefonon keresztül oldják meg a cégek, az eltérő regionalitás, azaz, ha pl. a betöltendő állást másik településen kell végezni – gyakori az újonnan induló, nemzetközi hátterű vállalatoknál vagy a több telephellyel rendelkező cégeknél.
De az is előfordulhat, hogy a szóbeli kommunikációs készségünket próbálja ily módon felmérni a munkaadó. A másik helyzet, amikor az interjúztatást telefonon keresztül oldják meg a cégek, az eltérő regionalitás, azaz, ha pl. a betöltendő állást másik településen kell végezni – gyakori az újonnan induló, nemzetközi hátterű vállalatoknál vagy a több telephellyel rendelkező cégeknél.
Előnyei
Álláskeresői
szemmel nézve mindenképpen előny, hogy a telefonos interjúnál nem
számítanak a külsőségek, pl. az öltözék, a testbeszéd, csakis a
mondandón van a lényeg. Jóval kényelmesebb, kevesebb stresszel járó
helyzet ellentétben a személyes interjúval, ahol sokszor már azon is
izgul a jelölt, hogy időben megérkezzen a megbeszélt időpontra,
egyáltalán, hogy megtalálja a céget. Kellő határozottsággal még arra is
lehet befolyásunk, hogy a számunkra legideálisabb időpontban, nyugodt
körülmények között történjen meg a beszélgetés. Ehhez kapcsolódóan
további óriási előnye, hogy nem kell szabadságot kérni a jelenlegi
munkaadótól.
Hátrányai
Amit
az imént előnyként említettem, gyakorlatilag egyben hátrány is lehet
egyes pályázók számára – ez pedig az a tény, hogy telefonos interjú
esetén kizárólag a verbális kommunikáció az egyetlen eszköz, ami
rendelkezésére áll a jelöltnek a munkaadó meggyőzésére. Aki kevésbé
kommunikatív, könnyen zavarba jön, annak érdemes treníroznia magát ilyen
helyzetekre – erre kiváló megoldás lehet, ha a baráti körből vagy
családunkból megkérünk valakit, hogy segítsen néhány jellemző
interjúkérdés átbeszélésében.
Mire figyeljünk?
Nagyon
fontos a már említett nyugodt körülmények megteremtése, ezért ha pl.
éppen közlekedünk, vagy más, zajos helyen vagyunk, inkább kérjünk egy
másik időpontot a beszélgetés lefolytatására. Ne féljünk attól, hogy
emiatt elesnénk az álláslehetőségtől, hiszen az interjúztató érdeke is,
hogy zavartalan legyen a beszélgetés, jól megértse egymást a két fél. Ha
mégis emiatt nem ránk esne a választás, akkor valószínűleg komolytalan
állásajánlatról van szó, ahol amúgy sem éreznénk jól magunkat.
Ezen kívül fordítsunk kellő időt arra is, hogy minden szempontból felkészültek legyünk. Gyakran követik el a pályázók azt a hibát, hogy amikor érkezik a telefonos megkeresés, bemutatkozik az interjúztató és elmondja, melyik cégtől és milyen állás ügyében jelentkezik, a jelöltnek fogalma sincs az adott munkakörről és ezt még szóvá is teszi. Ez rendkívül kellemetlen tud lenni, ezért praktikus megoldás, ha sok helyre pályázunk egy időben, hogy vezessünk valamilyen nyilvántartást az elküldött jelentkezésekről (pl. egy Excel táblázatban). Ha ennek ellenére sem rémlik, melyik állásról van szó, inkább kérjünk bővebb információt elöljáróban, de semmiképpen ne tegyük szóvá, hogy nem emlékszünk a konkrét álláshirdetésre.
Ezen kívül fordítsunk kellő időt arra is, hogy minden szempontból felkészültek legyünk. Gyakran követik el a pályázók azt a hibát, hogy amikor érkezik a telefonos megkeresés, bemutatkozik az interjúztató és elmondja, melyik cégtől és milyen állás ügyében jelentkezik, a jelöltnek fogalma sincs az adott munkakörről és ezt még szóvá is teszi. Ez rendkívül kellemetlen tud lenni, ezért praktikus megoldás, ha sok helyre pályázunk egy időben, hogy vezessünk valamilyen nyilvántartást az elküldött jelentkezésekről (pl. egy Excel táblázatban). Ha ennek ellenére sem rémlik, melyik állásról van szó, inkább kérjünk bővebb információt elöljáróban, de semmiképpen ne tegyük szóvá, hogy nem emlékszünk a konkrét álláshirdetésre.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése