A tavasz is sok
új álláslehetőséget hozott álláskeresőink számára. Összegyűjtöttük, hogy
mely területen tevékenykedő cégek hirdetnek sok új pozíciót most !
Nagyon rég volt ilyen magas a magyar munkaadók felvételi kedve: az ötödük toborzásba kezd.
2015
második negyedévében a magyar munkaadók 18 százaléka tervez
létszámbővítést, 5 százalékuk elbocsátással számol, háromnegyedük
viszont nem változtat a munkavállalói létszámon. A Mapower
Munkaerő-piaci Mutató +10 százalékon áll a szezonálisan kiigazított
adatok alapján. (A mutató nettó értékét úgy számítják ki, hogy az
elbocsátást tervező munkaadók számából kivonják a munkaerő-felvételre
készülők számát.) "A magyar munkaadók a 10 százalékos
mutatóval Európában a legoptimistábbak közé tartoznak. A pozitív
kilátásokat az építőipar és a gyártás területén ügyfeleink is
megerősítették, különösen Nyugat-Magyarországon, és az autóiparban,
illetve az autóipari beszállítóknál. A képzett szakmunkások, gépkezelők,
technikusok és mérnökök iránti igény hónapról hónapra nő" - magyarázta az adatokat Dalányi László, a ManpowerGroup Hungary ügyvezető igazgatója. folytatás itt>>.
Nem tudjuk elégszer hangsúlyozni, hogy
mennyire fontos, hogy célokat tűzzünk magunk elé álláskeresőként.
Tervezzük meg a napunkat, hetünket, hónapunkat. Határozzuk meg, hogy
mennyi időt töltünk álláskereséssel, mennyit az állásokra való
jelentkezéssel, szakmai cikkek átolvasásával, idegen nyelv tanulásával,
stb. Végezetül pedig tűzzünk ki egy dátumot, amikorra meg fogjuk találni
az új helyünket! További álláslehetőségek>>
személyes weboldal támogatja az álláskeresést? De még mennyire!
Válaszd ki, a Te céljaidat melyik weboldaltípus támogatná a leginkább. Külföldön már szinte természetes, hogy egyre több embernek
van saját, személyes weboldala. Nálunk még főleg csak a hírességekre,
közéleti személyiségekre jellemző ez a trend, pedig egy saját weboldal
az álláskeresés, karrierépítés szempontjából is óriási segítséget
jelenthet.
A weboldalaknak több típusa van, ezek közül egy álláskereső a következők közül választhat: 1. Önéletrajz weboldal
Ez a karriert támogató weboldalak legegyszerűbb típusa. Ha ezt
választod, nincs más dolgod, mint feltölteni az önéletrajzodat egy
kifejezetten erre a célra létrehozott weboldal sablonba. Az ilyen
oldalaknak általában egyszerű a felépítése. A legújabb divat az
egyoldalas CV-weboldal, ami egyetlen nyitó oldalt tartalmaz az összes
szükséges információval. A tartalom itt hasonlít egy online
önéletrajzra, tehát leggyakrabban egy fotót, a munkahelyi
tapasztalatodat és a tanulmányaidat érdemes feltölteni. A különbség egy
LinkedIn profilhoz képest annyi, hogy lehetősséged van az oldal
kinézetét testre szabni. Képekkel, videókkal és az oldal designjával
rengeteg plusz információt közölhetsz a személyiségedről és a
szakértelmedről egyaránt. 2. Szakmai blog
Egy fokkal bonyolultabb megoldás a szakmai blog létrehozása és
működtetése, de a plusz energiák hosszú távon megtérülnek. A szakmai
blog tartalmazhatja a tapasztalataid bemutatását is, de a lényege az,
hogy rendszeresen írsz rá szakmádba vágó cikkeket. Itt tehát már nem
csak azt éred el, hogy a látogatók megismerjék az önéletrajzodat. A
bejegyzések révén azt is kommunikálod, hogy egy adott téma szakértője
vagy. Egy szakmai blog működtetéséhez elszántságra, és némi
íráskészségre van szükség. Egy bejegyzés megírása időt igényel, és ha
elindítod a weboldalt, akkor havonta legalább egy vagy két posztot
érdemes publikálni. 3. Portfólió oldal
A portfólió oldal a szakmai bloghoz hasonló weboldal, de azoknak
ajánlott, akik munkáját vizuálisan is jól be lehet mutatni. Például egy
grafikusnak vagy belsőépítésznek érdemes olyan weboldalt indítani, ahol
az eddigi munkáiról képekben számol be. Léteznek kifejezetten erre a
célra kialakított portfólió gyűjtőoldalak, de olyan saját weboldalt is
létrehozhatsz, ami a szöveges posztok helyett a képi megjelenítésre
helyezi a hangsúlyt. Ha olyan szakmában dolgozol, ahol a vizuális
referencia fontosabb, mint az önéletrajzod tartalma, egy ilyen oldal
sorsdöntő szerepet kaphat egy jó állás megszerzésében. Milyen weboldalt soha ne csinálj? Panaszblog
A panaszblog az álláskeresők csalódottságának ad hangot. Vannak, akik
abban látják a megoldást a bennük lévő feszültség levezetésére, hogy
blogban örökítik meg az álláskeresésükkel járó kudarcélményeket. Egy
ilyen weboldal létrehozása kifejezetten káros, ezért nem érdemes vele
foglalkozni. Ha a munkáltatók rátalálnak, könnyen elbizonytalanodhatnak.
Senki nem szereti a blogbejegyzésekben panaszkodó, negatív kisugárzású
álláskeresőket, függetlenül attól, hogy van-e igazságtartalma annak,
amit a bejegyzéseiben közzétesz. A másik probléma a panaszblogokkal az,
hogy amennyi energiát valaki beleöl, ugyanannyi energiából egy
színvonalas szakmai blogot is lehetne működtetni. Akkor pedig már inkább
ebbe az irányba, vagyis szakmaiságod professzionális kommunikálása felé
érdemes elindulni.
Egy saját weboldal létrehozása utánajárást igényel, de a legjobb, ha
ezt egy befektetésnek fogod fel. Egy színvonalas oldal hozzájárulhat
ahhoz, hogy gyorsabban találj magadnak állát, de abban is segíthet, hogy
a hosszú távú karrieredet építsd vele.
Szerző: Timár Krisztina, Álláskeresési szakértő | timarkriszta.hu
Egy cég több álláshirdetésére jelentkezni? Ezt is lehet!
mikor álláskeresőként böngésszük
az álláshirdetéseket, időnként beleütközünk ilyen dilemmába: egy cég
több állást is hirdet, amit be tudnánk tölteni. De illik-e egyáltalán
több állásra jelentkezni egy cégen belül?
Mit
lát ebből a hirdető cég? Hogy minden mindegy, csak legyen már állásunk?
Vagy nem figyeltünk oda? Vagy szerencselovagként mindenre jelentkezünk,
ami csak elénk kerül? Ezeket a feltételezéseket egyetlen módon lehet
elkerülni: őszintének kell lenni.
Hogyan jelentkezzünk több hirdetésre egyszerre?
Ha
állásportálon találtuk az adott cég hirdetéseit, figyeljünk arra,
milyen e-mailcímre kérik a jelentkezést. Ha különböző e-mailcímek
vannak, mind a kettőre (többre) el kell küldeni, ugyanazt az
álláspályázati anyagot. Az álláspályázati anyag az önéletrajz mellett
egy olyan motivációs levélből áll, amiben leírod, hogy láttad az
álláshirdetésüket X és az Y pozícióra is, ezúton jelentkezel, mert úgy
érzed, ezeket a feladatokat el tudod látni, majd a megpályázott
pozíciókhoz egy-egy bekezdésben írd le, miért is lennél alkalmas rá:
tanulmányaid, eddigi tapasztalataidból a legerősebbeket, leginkább a
hirdetett pozícióhoz hasonlókat írd le. Ha az adott cég honlapján láttál
több megfelelő hirdetést, az eljárás hasonló: itt előfordulhat, hogy
ugyanarra az e-mail címre kell küldeni a jelentkezést (jellemzően job@…
vagy allas@… címre).
Álláshirdetésekben
időnként kérnek fizetési igényt, ami nagyon nehézzé teszi a
dupla/többszörös jelentkezést. Nehéz fizetési igényt úgy meghatározni,
hogy a pozíciók és a hozzá tartozó feladatok, felelősségi körök eltérők
lehetnek, a tapasztalataid egyik pozícióra erősebb érvként szolgálnak,
mint a másikra. Az ilyen álláspályázatokban a fizetési igényre egy
minimum összeget kell beírni, jelezve, hogy a hirdető által neked kínált
feladatkört részletesen megismerve szeretnéd a végleges fizetési
igényed megbeszélni velük. Fontos, hogy itt egyeztetésről írj, ne pedig
arról, hogy akkor majd egy újabb igénnyel állhatsz elő. Ezzel eléred,
hogy tudják mérlegelni, megfelelsz-e az általuk elképzelt költségkeret
szerint, de nyitva hagyod a kérdést, hogy a feladatok és felelősségi
körök ismeretében újratárgyaljátok a juttatásaidat.
Az álláshirdető válasza
Amennyiben
a jelentkezésed érdekes számára, meg fog keresni. Ebben az esetben
fontos tisztázni, hogy ha állásinterjúra hívnak, melyik pozícióra
gondolnak. Ennek tudatában kell készülni az interjúra: a tanulmányaid és
tapasztalataid mentén érvekkel felkészülni.
Egy lehetséges következmény
A
munkáltató is hatékony és költségben is ésszerű megoldásra törekszik, a
kiválasztás során megváltoztathatja az elképzeléseit, ha az tűnik
hatékonynak. Megtörtént már, hogy egy ilyen dupla jelentkezés miatt a
két elképzelt pozíció feladatait és felelősségi köreit átszervezték,
mert a jelölt megfelelő volt mindkettőre, de a költségei miatt újra
kellett gondolni a struktúrát. Az eredmény az lett, hogy a jelöltet
operatív, senior pozícióra vették fel, amiben a két elképzelt pozíció
magasabb képzettséget igénylő feladatait és felelősségi köreit kellett
ellátnia, és mellé egy asszisztensi pozíciót hoztak létre, amire könnyen
találtak jelentkezőt. Így a két pozíció összköltsége azonos maradt, de a
költségek és feladatok elosztása másképp alakult, mint eredetileg
tervezték. Ennek az esetnek pozitív tanulsága: sose féljünk egy
állásinterjún elmondani, mit szeretnénk, mihez értünk, milyen
tapasztalataink vannak, miért lennénk megfelelőek akár mindkét
pozícióra.
A papír alapú dokumentumok minden téren kimennek a divatból, és nem
kivétel ez alól az önéletrajz sem. A LinkedIn előtérbe kerüléséről már
többször írtunk, és van más újdonság is.
Egy coachinggal és
munkapszichológiával foglalkozó amerikai cég, a Dawitt Corporate
Partners végzett felmérést arról, milyen irányban fejlődik az
önéletrajz, és érdekes eredményekre jutottak. A HR Morning foglalta össze a lényeget.
1. A YouTube jelentősége egyre nagyobb.
A közösségi média mellett a világ legnagyobb videómegosztóján egyre
több az önéletrajz, pontosabban olyan mozgóképes felvétel, amely a
kreatív CV funkcióját tölti be. Egy felmérés szerint a munkáltatók 89
százaléka véli úgy, hogy szívesen nézne videós önéletrajzokat, főleg
azért, mert ezekből a jelölt attitűdje és önprezentációs képességei is
kiderülnek. Egyre több karrieroldal, például a CareerBuilder lehetőséget
ad arra, hogy az álláskeresők videókat is feltölthessenek. 2. Jelöltek garmadáját negligálják az emailjeik miatt.
A fenti felmérés kiderítette, hogy a jelöltek 76 százalékával nem
foglalkoznak a szakmaiatlan emailcímük miatt. Minden álláskereséssel
kapcsolatos cikkben szerepel, hogy partyboy84@vvv.com
emailcímmel esélytelen a jelentkezés, mégis ez az egyik leggyakoribb
probléma a kiválasztási szakemberek szerint. Könnyen meglehet, hogy
számos tehetséges jelölt azért marad hoppon, mert nem tanították meg
neki az emailetikettet.
Forrás: Jobline
3. A közösségi média az új papír.
A Dewitt felmérése szerint a munkáltatók 93 százaléka néz utána, milyen
az álláskereső jelenléte a közösségi médiában. Természetesen a LinkedIn
vezet, de a szakemberek szerint érdemes szakmai színvonalú profilt
fenntartani (és rendszeresen frissíteni) a Facebookon és a Twitteren is.
4. Az önéletrajzok eltwitteresednek.
Mivel szinte mindenki twitterezik, azaz tőmondatokban fejezi ki magát,
ez a stílus megjelenik az önéletrajzokban is. Ez jó irány, mert a
HR-esek amúgy is utálnak tekervényes mondatokkal bajmolódni, ezért
általában el sem olvassák őket. A Twitternek köszönhetően tömörek és
lényegretörőek lesznek tehát a CV-k, felpörög a kiválasztás.
5. Táblázatok és infografikák csábítják a szemet.
Egyre több ábra, vizuális elem jelenik meg az önéletrajzokban, mert a
jelöltek ki akarnak tűnni a tömegből, és nem kell a Wordre
hagyatkozniuik, mert magabiztosan használják a különféle
szerkesztőprogramokat.
A HR Morning négy
kiválasztási szakembert is idéz, szerintük mire kell koncentrálni,
amikor a jelölt megpróbálja elkészíteni a tökéletes önéletrajzot.
1. Kreativitás és relevancia.
Óvakodjunk a sablonoktól, igyekezzünk kreatív módon felkelteni magunk
iránt a figyelmet. Az önéletrajz szóljon arról a szervezetről és annak a
szervezetnek, ahol állást szeretnénk kapni. (Laurence Hebberd, linkhumans.com)
2. Számok beszéljenek az eredményekről.
A teljesítményünket bemutató szöveg aktív igével kezdődjön, számokkal
mutasd be, mit értél el, aztán add meg a viszonyítási alapot is, mihez
képest jelentős ez az eredmény. (Laszlo Bock személyügyi alelnök,
Google)
3. Írj idézeteket.
A márkád és a sikereid hitelességét úgy tudod igazolni, hogy idézed egy
főnököd vagy ügyfeled dicsérő szavait. Az idézetet úgy válaszd meg,
hogy azt sugallja, nagy jótétemény lesz a cégnek, ha megkapod az állást.
(Jessica Holbrook Hernandez, Careerrealism)
4. A YouTube-os bemutatkozásod váljon vírusvideóvá.
A közösségi médiában futótűzként terjednek az érdekes képek és videók,
és milliókhoz jutnak el. Ha a bemutatkozásod vírusvideóvá válik,
exponenciálisan nőnek az álláskeresési esélyeid, csak arra vigyázz, hogy
a tartalom senki számára ne legyen sértő. (Richard White, Business to
Community)
Önéletrajzot gyártani látszólag egyszerű, hiszen az internet tele
van különféle mintákkal, amelyekben csak be kell helyettesíteni az
adatokat. Ez azonban kevés: ki is kell tűnni a sok unalmas
egyendokumentum közül. Sikerülni is fog, ha 5 alapkérdésre
összpontosítasz.
Manapság fénysebességgel
kell megragadni a kiválasztási szakember figyelmét, aki pár másodperc
alatt felméri, érdemes-e végigolvasni az önéletrajzot. Ezzel a
felütéssel indít Virginia Franco önéletrajz-szakértő szakértő a
LinkedInen írt cikkében,
és azt ajánlja, összpontosítsunk arra, hogy az önéletrajz olyan legyen,
mint egy röplap, amelyben unalmas felsorolás helyett szembeötlő helyen
mérhető eredmények szerepelnek. Franco szerint öt kérdést kell feltenned
magadnak, és ezekre válaszolnod az önéletrajzban, hogy a HR-es
érdeklődését fel tudd kelteni.
1. Mire vagyok büszke? Hatékonyabbá
tetted a csapat működését? Kevesebb emberrel/forrásból nagyobb
eredményt értél el? Határidő előtt kiválóan véghezvittél egy projektet?
Mindegy, mit értél el, ha valamire büszke lehetsz, tömören foglald
össze, és írd oda az önéletrajz elejére, mint egy jelmondatot.
Forrás: Jobline
2. Mennyi pénzt takarítottam meg a cégnek? A
megtakarítás rendkívül jól csengő kifejezés. Természetesen számokat és
százalékokat kell említeni, hogy a nyereséget érzékeltesd. Bármilyen
megtakarítás megteszi, akár a termelési költségeket csökkentetted, akár
az ügyfelet beszélted rá egy, a céged számára kedvezőbb ajánlatcsomag
elfogadására, de az is nagyon jól fest az önéletrajzban, ha büszkén
elmondhatod, hogy gazdaságosabbá tettél egy munkafolyamatot.
3. Mennyi időt takarítottam meg? Az
idő pénz, tartja az egyik leginkább amerikai mondás. Az
időmegtakarításra vonatkozó tételnek szintén előkelő helyen kell
szerepelnie az önéletrajzodban. Sikerült lerövidíteni egy folyamatot,
ami korábban napokig tartott, de most már órák alatt el lehet jutni a
végére? Ha átszerveztél, felpörgettél, turbóra kapcsoltál bizonyos
mechanizmusokat a munkahelyeden, feltétlenül említsd meg, továbbra is
mérhető módon, azaz számokkal, százalékokkal érzékeltetve a pozitív
változást.
4. Jobb lett-e a hangulat körülöttem? Első
hallásra ez nehezebben mérhető momentumnak tűnik, de ha jobban
belegondolunk, a csapat hatékonyabb működése vagy az ügyfélkapcsolati
sikerek mind-mind azt bizonyítják, hogy hasznos tagja vagy a
szervezetnek, és hozzájárulsz a cég felvirágoztatásához.
5. Hozzájárultam-e a cég fejlődéséhez? Az
e kérdésre adott válasz azt érzékelteti, hogy képes vagy átlátni a
dolgokat és nem áll távol tőled a stratégiai gondolkodás. Ha a cégnek
sikerült átvészelni egy nehéz időszakot - miközben mások csődbe mentek
-, ha nőtt a bevétel vagy a korábbi ingatag helyzethez képest
stabilizálódott a vállallat helyzete, abban neked is részed volt, minél
felelősebb pozíciót töltöttél be, annál inkább. Megint csak mérhető
adatokkal hangsúlyozd, milyen haszonnal járt a cég számára végzett
munkád.
A fenti öt kérdésre adott
válasszal összeáll az a kép, amire a kiválasztási szakember kíváncsi,
ezért más adatokkal nem is kell őt fárasztani. Az összes releváns
információ szellősen ráfér egy A4-es oldalra, és amennyiben hasonlóan
frappáns kísérőlevelet is mellékelsz, joggal reménykedhetsz abban, hogy
az elsők között hívnak be állásinterjúra.
„A lehetetlen
mindössze annyit jelent, hogy még nem találtad meg a
megoldást.”
Nagy sikert aratott korábbi cikkünk, amelyben amerikai cégvezetők
kedvenc interjúkérdéseit mutattuk be a magyarázatokkal együtt. Itt az
újabb gyűjtemény, hogy minél kevesebb meglepetés érjen, amikor szemtől
szemben ülsz az interjúztatóval.
Az interjúkérdések nem
véletlenül érdekelnek mindenkit, hiszen jórészt ezeken állhat vagy
bukhat, hogy megkapjuk-e az állást. Jeff Haden, a LinkedIn állandó
szerzője ezért kérdezett meg néhány amerikai csúcsvezetőt, ők mire kíváncsiak a jelölttel kapcsolatban.
1. Miért volt X különböző munkája Y év alatt? A
válasz segítségével képet kapok a jelentkező pályfutásáról. Mi
motiválja? Ha hirtelen váltott, miért tette? Mi a döntő tényező, amikor
otthagy egy munkahelyet?
Az is kiderül a válaszból,
mennyire lojális az illető és hogyan képes megindokolni egy-egy
döntését. Van-e gondja a főnökökkel? Gyorsan elunja magát egy-egy
munkahelyen?
Azzal önmagában nincs semmi baj, ha valaki folyton munkahelyet vált – a lényeg az, mi készteti erre.
Shana Kabani, a The Marketing Zen Group alapító vezérigazgatója
Forrás: Jobline
2. Képzelje el,
hogy eltelt egy év, és éppen azt ünnepeljük, hogy ezen idő alatt milyen
nagy sikereket értünk el együtt. Mik lennének ezek a sikerek?Számomra
egy állásinterjúban az a legizgalmasabb, amikor a jelölt interjúvol meg
minket. Tudnom kell, hogy felkészült-e belőlünk, érti-e, miről szól ez a
cég és a meghirdetett állás, és tényleg akarja-e ezt a munkát.
A jelölttől azt várom el,
hogy legyen annyira kidolgozott stratégiai víziója, hogy ne csupán az
eltelt évről, hanem a cég működéséről is nagyobb távlatokban tudjon
gondolkodni - és persze arról, neki hol a helye ebben.
Randy Garutti, a Shake Shack gyorsbüfélánc vezérigazgatója
3. Mikor volt a leginkább elégedett életében? Komolyabb
pozíciók esetében fejlett készségeket és intellektust tételezek fel a
jelöltekkel kapcsolatban. Továbbá úgy gondolom, hogy releváns
tapasztalatokkal bíró okos emberek könnyen feltalálják magukat és jól
teljesítenek új környezetben, amennyiben a céges kultúra megfelelően
inspirálja őket. Ezért aztán leginkább a személyiségre vagyok kíváncsi
és arra, be tud-e illeszkedni a cégem szervezetébe.
E kérdés nyomán különleges
beszélgetés bontakozhat ki, amelynek során azt puhatolom ki, a cégem
megfelel-e a jelölt igényeinek, és képes lesz-e arra, hogy olyan sokat
hozzon ki magából, amennyit sehol máshol nem tudna.
Dick Cross, a Cross Partnership alapító vezérigazgatója
4. Tegyük fel, hogy
felvettük, imád nálunk dolgozni és akkora a fizetése, amekkorát kért.
Milyen ajánlattal lehetne önt tőlünk átcsábítani? Arra vagyok kíváncsi, hogy a jelölt a pénzre hajt-e, vagy az a fontos, hogy szeresse a munkáját.
Meg lehet-e venni az illetőt?
Nagyon érdekes válaszokat szoktam kapni.
Ilya Pozin, a Cipley tech-cég alapítója
5. Ki az, akit csodál és miért? A
válaszból kiderülhet, a jelölt mennyire van tisztában a saját személyes
és szakmai fejlődésével, ami szerintem szorosan összefügg azzal,
mennyire sikeres és ambíciózus valaki.
Továbbá azt is megtudhatom, milyen tulajdonságokat és szokásokat szeretne a jelölt elsajátítani.
Clara Shis, a Hearshey Social tanácsadócég alapító vezérigazgatója
6. Mi az, amit nem szeret csinálni? Azt gondolhatnánk, ha valaki elnyert egy állást, annak minden aspektusát élvezi, de ez nagyon ritka eset.
Az őszinte választ azonban
úgy kell kihúzni a jelöltből. Emiatt többször fel szoktam tenni ezt a
kérdést különbözőképpen, de mindig megéri az erőfeszítés. Így derült ki
például egy értékesítői állásra jelentkező hölgyről, hogy nem szeret új
emberekkel találkozni.
A kedvencem mégis az a
pénzügyes volt, aki elárulta, hogy nem szeret apró részletekkel
bíbelődni és ellenőrizni az ereményt. Mondtam neki, hogy köszi és
viszlát.
Art Papas, a Bullhorn piacvezető toborzószoftver-fejlesztő cég alapító vezérigazgatója
7. Meséljen egy projektről vagy elért eredményről, amelyről úgy gondolja, hogy a legnagyobb jelentőséggel bír a karrierjében. Az
a tapasztalatom, hogy a válasz további kérdésekhez vezet, és ennek
köszönhetően a jelölt sokkal érzékletesebben be tud mutatkozni, mintha
hagyományos módon kérdezném.
Ilyen további kérdések
fordulhatnak elő: Milyen pozíciót töltött be, amikor ezt az eredményt
elérte? Milyen hatással volt a céges hierarchiában elfoglalt helyére? Ki
vett még részt a projektben, és a siker milyen hatással volt a
csapatra?
Deborah Sweeney, a MyCorporation tanácsadócég vezérigazgatója